Lena Göbel: Lost in Transmission
15.11. – 11.01.2025
Lena Göbel (born 1983 in Ried im Innkreis, Austria) works on the basis of the traditional printing techniques of woodcut and drypoint in combination with painting and collage techniques. However, she does not transfer her motifs into soft, non-fraying wood in the traditional way, but uses found wood or historical wooden objects, whose history is often decisive for the resulting motifs.
For her exhibition Lost in Transmission, Göbel uses discarded everyday objects from her mother’s side of the family. In addition to cider barrels from the family wine press, a former door from her grandfather’s locksmith’s workshop, behind which all the machines were centrally driven via a transmission, a belt drive, was used as the basis for a printing block. For the artist, the element of propulsion symbolizes movement and the passage of time. In the technical and visual transformation of the historical objects into print templates in her own visual language, she carefully and powerfully approaches her own family history and transmits it into the present.
Lena Göbel (geboren 1983 in Ried im Innkreis, Österreich) arbeitet ausgehend von den traditionellen Drucktechniken des Holzschnitt und der Kaltnadelradierung in Kombination mit Malerei und Collagetechniken. Sie überträgt ihre Bildmotive allerdings nicht klassisch in weiches, möglichst nicht faserndes Holz, sondern bedient sich gefundener Hölzer oder historischer Holzobjekte, deren Geschichte oft ausschlaggebend für die daraus entstehenden Bildmotive sind.
Für ihre Ausstellung Lost in Transmission bedient sich Göbel ausrangierter Gebrauchsgegenstände aus dem Besitz ihrer Familie mütterlicherseits. Zu Druckstöcken verarbeitet wurden neben Mostfässern aus der häuslichen Kelterei auch ein ehemaliges Tor der Schlosserwerkstatt ihres Großvaters, hinter dem über eine Transmission, ein Riemengetriebe, sämtliche Maschinen zentral angetrieben wurden. Das Element des Antriebs symbolisiert für die Künstlerin Bewegung und den Lauf der Zeit. In der technischen und visuellen Transformation der historischen Objekte in Druckvorlagen ihrer eigenen Bildsprache nähert sie sich behutsam und kraftvoll ihrer eigenen Familiengeschichte an und transportiert diese in die Gegenwart.